Artist of the week: Tara Donova

Som lovet indledes her et helt nyt koncept på Aesthetic Artdeco, nemlig Artist od the week. Hver uge vil jeg komme med min ynglings kunstner – enten billedkunster, arkitekt, illustrator eller indenfor andre kreative fag. Denne uge kick-starter jeg med Tara Donova der – efter min mening – er fuldstændig fantastisk og klart et kendskab værd, også selvom du ikke umiddelbart er kunstinteresseret! Hendes værker taler nemlig direkte til den æstetiske sans på en helt utrolig måde.

Billede

Tara Donova er en amerikansk kunstner bosat i New York og er allerede nu en markant personlighed på den kunstneriske scene. Hun er pt aktuel på Louisiana Museum of modern art.

Tara Donova eksperimenterer med forskellige værdiløse materialer og skaber herigennem organiske og utrolig dragende værker – specielt via sanserne. Hendes arbejdsproces er meget intuitiv, hvilket jeg også synes kommer til udtryk i hendes skulpturer – de opleves nemlig også intuitivt. Hun bruger kun få eller slet intet klæbemiddel, hvilket også er ekstremt imponerende hvis du betragter hendes værker – det er næsten lige ved man ikke tror det.

Billede

Knapper

Billede

Nåle

Billede

Plastikkrus

Billede

Væg af sugerør

Billede

Kubis af tandstikker, nåle og glas

BilledeBilledeBillede

Paptallerkner

Blandt materialerne er sugerør, paptallerkner, knapper, plastikkrus etc. Skulpturerne får en til at tænke på dna-struktur, koraler eller andre organiske former.

Skønhed er et af de væsentligste ord jeg kan sætte på Tara Donovas værker. Hun udtaler: “Det drejer sig om at lokke materialets egne egenskaber frem, og så indser jeg det skønne, mens værket opstår.” Hun mener betragteren opdager præcis det samme – “Det var tilfældigvis bare mig, der opdagede det først.”

Hvis du på nogen måde har mulighed for det, så tag forbi Louisiana og se udstillingen. Hvis du blot har en lille interesse for æstetik så kan jeg garanterer du ikke bliver skuffet!!

Ønskes mere information om udstillingen så tjek linket her: http://www.louisiana.dk/dk/Menu/Udstillinger/Tara+Donovan

Skriv et svar

